27 juli 2014

Josefin Sonck 25.07.14


Det är en annan Josefin jag har sett på scenen, en mystisk delpersonlighet, ett väsen, som hämtat ur en saga av Tove Jansson. Josefins scenpersona är varken trevlig eller karismatisk, snarare hämmad och märkligt främmande inför publiken. Knappast en person jag spontant får lust att umgås med. Däremot väcker hon min nyfikenhet. Vad döljer sig bakom det sträva leendet?

Det är lönefredagens morgon. Jag inväntar Josefin på överenskommet café. Hon kommer osminkad, klädd i en lång svart klänning. Hennes hud är mjukt tonad av sol. Vi beställer kaffe och intar en balkongplats. Jag tar fram anteckningsblock och penna, spanar försiktigt in Josefin för att se om det stör henne att jag antecknar, hon verkar helt lugn. Vi pratar om tiden innan stå upp:en, hon berättar om teaterfamiljen med skådespelande föräldrar, den egna kärleken till teatern, journalistutbildningen som tråkade ut henne till bristningsgränsen och om hur stå upp:en kom som en djurisk motreaktion på tristess. Stå up:en blev en direktare väg från vision till förverkligande, en direktare väg att berätta det som är viktigt för Josefin, istället för att trassla in sig i teaterns byråkratiska demokrati. I stand up är publiken självklar, relationen mellan komiker och åhörare är given. Teatern håller sig i sluten repetitionslokal innan publiken möter ett resultat, medan stå upp nästan enbart händer i samspel med publik.
- Jag vill göra min egen grej. Som skådespelare är man ett verktyg för någon annans visioner. Sedan är det klart att man ändå inte skulle säga nej till en reklamroll. Jag är pengakåt. Man gör vad som helst för pengar.
Josefin skrattar med brak och buller. Hon frapperar mig med oemotståndlig charm.

Jag ber Josefin berätta om sitt första gig. Det ägde rum 5e februari i år, på Maffia Comedy, Underbara Bar. Det är en relativt otacksam scen, det kan vara svårt att fånga publiken eftersom många kommer dit för att äta och dricka snarare än för att se stand up, jag hade aldrig vågat göra debut där. Josefin brakar plötsligt samman i ett skrattanfall och rodnar våldsamt. Mellan skrattsalvorna förklarar hon att hon var brutalt nervös inför sin debut, hon var nästan sist upp på scenen den kvällen och det var ett fullspäckat program med uppåt femton komiker före. Josefin väntade i tre timmar bakom scenen. Och under den tiden bajsade hon totalt sju gånger.

Sedan dess har hon gjort upp mot sextio gigg. Ett imponerande tal på så kort tid. Hon har hunnit besöka flera delar av Sverige, utöver Stockholm har hon uppträtt i Göteborg, Vingåker, Sundsvall, Västerås och Falun. Jag drabbas av avund och måste fråga hur det är möjligt, hur hon hinner. Är hon arbetslös eller? Tvärt om har Josefin haft tre olika jobb under våren. Hon gör en konstpaus och gestaltar sedan hur hon sitter med telefonen mot örat på en Statoiltoalett någonstans mellan Stockholm och Göteborg och väser i luren när hon falskeligen sjukanmäler sig.
- Jag tänkte på det häromdagen. Varför gör jag det här? När man märker hur svårt det är blir man arg. Det är ilskan som driver mig; jag ska bli bäst på det här om det så ska ta mig trettio eller fyrtio år.
Den sista meningen morrar hon fram som en imitation av sin egen ilska.
- Jag har väldigt mycket ilska och är lättprovocerad. Jag skällde ut en universitetslärare inför klassen. Satte honom på plats.
Hur kändes det?
- Härligt!
Josefin får ett rovdjurs skärpa i blicken och skönjer ett leende som vittnar om hånfull njutning.
- Jag satte honom på plats. Han blev tyst. Han var en översittare. Det gör mig arg. Besserwissers som klappar folk på huvudet, folk som beter sig illa och är dumma i huvudet.

Vi samtalar om vad som är roligt och Josefin berättar att hon sällan går på stand up för att roa sig, hade hon inte varit i branschen skulle hon sannolikt inte se mycket stå upp. Hon gillar komik som ligger på gränsen, men samtidigt är smakfull. Humor som är hemsk, men också ödmjuk. Till skillnad från den komik som enbart jagar skratt genom att ligga på gränsen. I Josefins egen humor försöker hon driva med sig själv.
- Man väljer bitar av sig själv och spelar upp.
Det smakar kliché, men frågan måste ändå ställas. Har du en feministisk agenda i din stand up?
- Jag är feminist. Och har man en politisk övertygelse kommer den genomsyra allt man gör. Jag är medveten om att merparten komiker är män. Men nej. Jag vill inte göra skillnad på kön.

Om Josefin inte ägnade sig åt scenkonst skulle alternativet vara diktator.
- Om jag fick helt fritt spelrum, då hade jag velat styra den här världen.
Eftertänksam tystnad.
- Ja. Det hade varit trevligt.
Och om du ska vara mer realistisk?
- Om allting skiter sig ska man kanske begå ett brott och hamna i fängelse. Man slipper betala räkningar. Någon som lagar mat åt en. Man skulle kunna köra stand up för sina medfångar.
Hon ryser till.
- Nu kommer det att hända bara för att jag säger så.
Josefin är vidskeplig.
- Jag är en sån där som läser horoskopen i Metro och tror att dagen är avgjord.
Jag berättar att jag har tänkt att om jag inte lyckas med mina visioner finns bara alternativet att ta sitt liv. Jag påpekar att fängelsevisionen påminner om den strategin. Josefin medger att hon känner igen sig i tanken, det är en trygghet att veta att man kan göra slut på ett fiasko, det är i alla fall något att ha makt över.
- Egentligen har jag inget behov av makt. Snarare frihet.
Vi konstaterar att känslan av makt och frihet ligger varandra nära. Makt är dock något man utövar mot andra, medan frihet är något man har i sig själv. Som komiker strävar Josefin inte efter att ha makt över publiken, snarare efter en egen frihet i humorn.

Det är en annan Josefin jag möter på caféet, en driven och rolig person, förankrad i verklighet och vision. Josefin är härlig. Efter mötet med henne förstår jag att det bara är toppen av isberget som publiken fått se än så länge.


#omståupp
tmattad från en tung

1 kommentar: